31 Temmuz 2021 Cumartesi

Yerel Basın Üzerine

Daha önce yerel basınla ilgili bir kaç yazı kaleme aldığımı hatırlıyorum ama güncel bir reklamı gördükten sonra yeni bir yazı yazmak istedim. 


Bugün İzmir Gazeteciler Cemiyeti, Ege Telgraf Gazetesi'ne sürmanşet yukarıda gördüğünüz ilanı vermiş. 

Cemiyet olarak maksadına hasıl olan bir gelişme, şimdi nalına mıhına başlıklarla vuralım bakalım 

İzmir'in bilinen en tanıdık yerel gazetesi Yeni Asır'dı ama o da Bilgin ailesinin TMSF'lik olmasından sonra belli kesime hitap eden, tarafsızlık ve yerellik özelliğini yitiren bir gazete oldu. Hatırlıyorum 90'larda günlük tirajı 50bin üzerindeydi. Günümüz tirajlarına bakıldığında bu rakam Türkiye genelinde ilk 10da yer alırdı. Siyasetin yuttuğu bir değer olarak benim gözümde tarihe karıştı gitti. 

Peki yerel basın ne yapmalı? 

İGC tarafından örgütlenerek, uygun fiyatla 4-5 İzmir Gazetesi bir demet halinde İzmir'deki kafe, kıraathane, berber, kuaför, araba yıkamacı, doktor muayenehanesi, özel poliklinikler gibi vakit geçirilen işletmelere abonelik vasıtasıyla dağıtılabilir. Burada dağıtım sorun olacaktır. İşte İGC buna destek olabilir. Her bir gazetenin 75 krş ortalamadan olduğunu varsayarsak günde 3.75 TL ayda ise 110 gibi bir fiyata tekabül eder. Bütün gazeteler anlaşırsa aylık 90 TL'ye her gün 5 gazete gönderilmesi bence çok reddedilecek bir teklif olmaz. Böylelikle tiraj artışı sağlanır. 5 gazete ortalama dersek 60 krş'tan günlük bir satış anlamına gelir. Bu mantıkta Belediyelerde üzerlerine düşen desteği olacaklardır. 

Gazete yönetimleri halkın içinde daha fazla inebilir. Ajanslar ve belediyelerden gelen haberlerin dışında kentin sesi olmaya çaba sarfederlerse, yayılmaları kolay olabilir. 

Kentin en canlı iki haber konusu kentin yaşamı, yani günlük kültür sanat etkinlikleri ve spor haberleridir. Yerel kulüplerle işbirliği yapılarak spor haberlerinin gelişmesi sağlanabilir. 

Yine gazete yönetimlerine bir uyarı. Artık günümüzde insanlar uzun yazılar okumayı sevmiyorlar. Haberler sayfayı dolduracak diye tekrarlar içermese ve daha kısa daha çok haber olsa? Unutmayalım dünyada en çok haber okunan mecra Twitter... yani 140 karakter. 

Peki kentimizde Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi ile ne kadar işbirliği var? Bence  bütün gazeteler üniversitenin gazetecilik bölümündeki öğrencileri stajyer olarak çalıştırabilmesi gerekir. Gelecekte meslektaşları olacak bu gençleri öğrenciyken eğitmek ve tanımak daha iyi olmaz mı? Hem onların enerjilerinden de faydalanabilirler. 

Daha basına yazacak çok şey var ama haddime değil. Umarım yanlış anlamazlar bu yazdıklarımı. 

Ben ısrarla ve hevesle yerel gazeteleri haftada en az 1-2 gün bile olsa almaya çalışıyorum. 

Ege Telgraf, İz Gazete, Gazete Ege, İlkses, Yeni Bakış, Ticaret, 9 Eylül, Haber Ekspres ve atladıysam özür dilerim diğerleri... 

Bunların tirajlarını da öğrenebilseydim yazardım ama bir türlü erişemedim. 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.